Annak érdekében, hogy Önnek a legjobb élményt nyújtsuk "sütiket" használunk honlapunkon. Az oldal használatával Ön beleegyezik a "sütik" használatába.
IntézetKutatás

Kutatás

A Miskolci Egyetem Bolcsészet- és Társadalomtudományi Kar Tanárképző Intézetében két kutatócsoport működik:

„Közoktatás és a felsőoktatás partneri kapcsolata” (KFPK) kutatócsoport  és Művészet és Nevelés Kutatócsoport, amelyeket az alábbiakban mutatunk be:

„Közoktatás és a felsőoktatás partneri kapcsolata” (KFPK) kutatócsoport

A különböző szintű (közoktatás, felsőoktatás) oktatási partnerek közötti együttműködést és hálózatépítést egyre inkább az oktatásfejlesztést támogató tudásmegosztás és innováció egyik legfontosabb forrásának tekintjük. Az elméleti (egyetemi) oktatók és a gyakorlati szakemberek (iskolai tanárok) csoportja között évtizedek óta jelentős szakadék tátong. Manapság ez a két különböző világ próbál találkozni, hogy a közös munkán és innováción keresztül támogassa az oktatás fejlődését.

A kutató csoport olyan célt tűz ki maga elé, amely az egyes oktatási szinteket összekapcsolja, az iskolák és az egyetem közötti kapcsolatot és a közös munkát támogatja, vizsgálja, kutatja. A kutatási csoportnak tehát a célja, hogy a közoktatási intézményekkel, iskolákkal, mint a kutatásban közreműködők partnerekkel kapcsolatot alakítson ki és valósítsa meg a közös gondolkodást. A kutatások a pedagógusképzés minőségének a javulását kívánják támogatni az intézmények tevékenyégének az integrálásával, az innovatív tevékenység megvalósításával.

A kutató csoport, a fenti célkitűzés segítőjeként olyan kutatási témákat választ, amelynek területi, régiós és országos jelentősége és időszerűsége mellett, megvannak az intézményi gyökerei, közvetlen kutatási előzményei (ONK2022 szimpózium és https://upszonline.hu/index.php?article=721112016), valamint a kutatás elvégzésének tárgyi és személyi feltételei is.

A kutató csoport vezetője: Kovácsné dr. habil. Nagy Emese

Művészet és Nevelés Kutatócsoport

A Miskolci Egyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar Tanárképző Intézetének kollégái, egy olyan programot hoztak létre, amely a különleges bánásmódot igénylő tanulók nevelését és fejlesztését a művészet eszközével kívánja megvalósítani, ezzel segítséget nyújtva a pedagógusoknak és szakmabelieknek egyaránt. A program célja, a Miskolci Egyetem földrajzi elhelyezkedéséből adódóan, az Észak-magyarországi régió szociokulturális hátterének figyelembevételével, megoldást kínálni a különleges bánásmódot igénylő tanulók (hátrányos helyzetű, a halmozottan hátrányos helyzetű, a sajátos nevelési igényű, a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő, a tehetséges és a különösen tehetséges gyermekek) neveléséhez a művészet eszközével.

       A Kutatócsoport által vizsgált területek és témák:

  • A különleges bánásmódot igénylő tanulók tanulási sajátosságai, attitűdjei és nehézségei
  • A különleges bánásmódot igénylő tanulók fejlesztése, felzárkóztatása
  • A speciális helyzetű tanulók integrálása
  • Művészetpedagógia, művészettel nevelés
  • Drámapedagógia, színházi nevelés
  • Gyerek- és ifjúsági irodalom, irodalmi nevelés
  • Irodalmi nevelés megújítása a közoktatásban
  • Zenepedagógia
  • Táncpedagógia

       A Kutatócsoport vezetője: dr. Kapusi Angéla egyetemi tanársegéd, ME BTK Tanárképző Intézet.

 

A Tanárképző Intézet által szervezett, a legfrissebb kutatási eredményeket bemutató konferenciák:

  • I. Miskolci Taní-tani Konferencia, 2008. Változó közoktatás, változó szakképzés átalakuló tanári szerepek
  • II. Miskolci Taní-tani Konferencia, 2009. Képzés vagy nevelés?
  • III. Miskolci Taní-tani Konferencia, 2010. A tanítói szakma értéke, az erkölcsi nevelés, a mozgás és a tanulás kapcsolata, az egészségfejlesztés lehetőségei a felsőoktatásban
  • IV. Miskolci Taní-tani Konferencia, 2011. Pedagógia és társadalmi felelősségvállalás
  • V. Miskolci Taní-tani Konferencia, 2012. Szükség és remény
  • VI. Miskolci Taní-tani Konferencia, 2013. Kedv s öröm röpkedne... (De)motiváció az iskolában
  • VII. Miskolci Taní-tani Konferencia, 2014. A pedagógia kultúrája
  • VIII. Miskolci Taní-tani Konferencia, 2015. Innováció és apokalipszis
  • IX. Miskolci Taní-tani Konferencia, 2016. A gyermek érdeke
  • X. Miskolci Taní-tani Konferencia, 2017. A teljesítmény művészete
  • XI. Miskolci Taní-tani Konferencia, 2018. Együtt – másként. Az integráció útelágazásai
  • XII. Miskolci Taní-tani Konferencia, 2019. Találkozás kultúrája
  • XIII. Miskolci Taní-tani Konferencia, 2022. Értékteremtés – Kihívások a pedagógiában, gyógypedagógiában és a tanárképzésben
  • XIV.Miskolci Taní-tani Konferencia, 2023. Hatékonyság és koherencia a pedagógiában, gyógypedagógiában és a tanárképzésben
  • XV. Miskolci Taní-tani Konferencia, 2024. A jövő pedagógiája